zaterdag 1 oktober 2016

Symptomen van overprikkeling



Hoogsensitief zijn heeft vele voordelen.  Door je gevoelige zenuwstelsel heb je veel meer gezien, gehoord en gemerkt.  Zo heb je vaak intense zintuigen waardoor je meer in staat bent om te genieten van al het moois in je leven.  Muziek hoeft niet luid te staan om helemaal door te dringen en je binnenste te bewegen.  Een zacht windje is voldoende om je huid te strelen.  Je ogen zien elk detail van de pracht rondom je.  Je neus vertelt je waar de bloemen in je omgeving zich bevinden.  Er is helemaal niets intens nodig om te genieten.  De gewone dingen zijn voldoende en al ontroerend genoeg.  

Bovendien vertellen je zintuigen en je aandacht je alles wat je nodig hebt om je omgeving juist in te schatten en te voorspellen wat je beste actie zal zijn.  Vaak kan je zelfs aanvoelen wat anderen voelen of waar anderen mee bezig zijn.  Zolang je maar je gedachten niet verward met je aanvoelen, ben je dus erg goed in staat om je omgeving in te schatten en jezelf daarin te bewegen.  Zelfs verbeteringen aan te brengen in jouw leven of anderen te helpen.  Allemaal op basis van je gevoelige zenuwstelsel.  Het is een ongelooflijke gift, waar ik persoonlijk, elke dag, zoveel mogelijk tracht uit te halen.

Toch is er een nadeel verbonden aan al deze gevoeligheid.  Een echt wel nadeel.  Met al deze prikkels voor jou toegankelijk, komt er snel een punt, waar er teveel prikkels zijn en je erdoor overweldigd wordt.  Teveel prikkels.  Het is gemakkelijk te herkennen deze over - prikkeling.  Je hoofd lijkt wel uit elkaar te barsten van teveel dat er binnen gekomen is.  Je zou willen weglopen naar een plek waar het rustig en stil is.  Je hele lijf en denken is gericht op het afweren van wat er allemaal op je afkomt.  Ga weg.  Laat me met rust, denk je.  Ik wil alleen gelaten worden.  Soms lijkt het bijna alsof je in levensgevaar bent.

Moesten we nog een natuurvolk zijn, dan hadden we veel en veel meer rust en schoonheid en tijd tot onze beschikking.  Om te bekomen, om te rusten, om te bezinnen, om te vervelen en vooral om te ontprikkelen.  Maar dat hebben we niet.  We worden voortdurend met prikkels gebombardeerd.

Als ik praat over overprikkeling met mensen, als ik zelf voel wanneer deze voorkomt, dan zijn er zeer veel voorbeelden.  Toen ik leerde in mijn lichaam aanwezig te blijven en te voelen.  Gewoon, door mijn aandacht naar binnen te richten in plaats van naar buiten of naar mijn denken.  Vanaf ik gestart ben mijn aandacht naar binnen te richten, ontdekte ik dat zoveel overprikkelend was voor mijn gevoelige zenuwstelsel. 

Zo ontdekte ik dat met de camper reizen, enorm overprikkelend is.  Het lawaai van de motor, het suizen van de wind, het rammelen van de kasten en de kinderen die kibbelen of tv kijken.  Ook ontdekte ik, dat na een dag werken, tv kijken overprikkelend is.  Op zo een moment geraak ik niet ontprikkeld door de tv, maar eerder verder overprikkeld.  Wat een teleurstelling was me dat.  Een boek lezen, muziek luisteren, bij de honden liggen en naar de stilte luisteren, is een veel beter slaapmutsje dan de tv.  Ook leuk, maar desalniettemin een teleurstelling.  De supermarkt, amai, wat een moeilijkheid daar.  Mensen, lawaai, muziek en veel te veel producten.  En zoveel om aan te denken, niet te vergeten, nog en meer.  Soms, halverwege mijn winkeltocht in de supermarkt, wil ik weglopen.  Maar ik probeer in de plaats naar mijn midden te ademen en te kalmeren.   Het is toch handiger om het af te werken en daarna in de stilte thuis te bekomen.

En ik vraag me af: wat is het omgekeerde van overprikkeling dan?  Wat is ontprikkelen?
Zonder prikkels zijn, is stilte, is alleen zijn, is ook mijn gevoelens en gedachten kalmeren.  Het is een mooi en inspirerend boek of tekst lezen.  Het is wandelen in de natuur.  Het is knuffelen met mijn kinderen.  Het is naar de wolken staren en het blauw van de hemel zien.  De ruisen van de bladeren binnen laten en hun melodie laten trillen.  Het water zien en horen stromen.  In stilte op mijn bed liggen.  Mijn favoriete muziek beluisteren.  Het is naar mijn midden komen en daar rust vinden.  Het is mediteren, mindful zijn.  


En jij?  Hoe ga jij om met overprikkeling?  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten