Dit ietwat
oudere boek uit de jaren ’70 werd enkele jaren geleden herwerkt door Dr. Gordon
met recentere voorbeelden en taalgebruik.
En alhoewel de jaren ’70 er nog doorschijnen, is dit een prachtig boek
om je te laten inspireren beter te communiceren met je kids. De methode hierin beschreven wordt heel
grondig uitgelegd en behelst de assertieve communicatie met kids.
Assertief
betekent respectvol communiceren zowel voor de ouders als voor de kids. Een hele oefening. Hoe blijf je zelf respectvol? En hoe zorg je ervoor dat je kids eveneens respectvol
blijven naar jou?
Maar
eerst, elk boek dat ik bespreek moet voldoen aan volgende eis: link.
Dokter
Gordon gaat er prat op dat ouders kinderen kunnen grootbrengen die
verantwoordelijkheidsgevoel, zelfdiscipline en solidariteitsgevoel hebben
zonder dat ze daarvoor het wapen van de angst nodig hebben. Omgekeerd vindt hij dat ouders die proberen
veel meer te accepteren dan zij voor zichzelf kunnen waarmaken, de relatie met
hun kinderen schaden en hun kinderen psychische schade berokkenen door de
verborgen afkeur in hun woorden en daden.
De kunst blijft het kind te laten voelen dat je zijn gedrag afwijst,
maar geen oordeel velt over hem als persoon.
Kernbegrip
hiervoor is het principe ‘van wie is het probleem?’
Heeft het
kind een probleem, zoals ruzie met vriendinnen of liefdesverdriet, mag je hen
helpen door actief te luisteren. Heb jij
als ouder een probleem, zoals teveel rommel in huis of te luide muziek in de
kamer, mag je als ouder je confrontatievaardigheden gebruiken.
Het is
niet de bedoeling om beide door elkaar te halen, zoals confronteren als je kind
met een probleem zit, of actief luisteren als jij met gedrag van het kind een
probleem hebt.
Maar hoe
doe je dat dan?
Actief
luisteren (als het kind met een probleem zit) kan door 12 communicatieblokkades
tegengehouden worden, die hij grondig uitwerkt in het boek. Actief luisteren komt daarnaast neer op, als
ontvanger van de gevoelens van het kind, te begrijpen wat de zender voelt of
wat zijn boodschap betekent. Dit vat je
in je eigen woorden samen en geef je terug aan de zender met de kans om te
checken of je het juist hebt begrepen.
De ontvanger zendt zelf geen boodschap uit, geeft geen mening of
advies. Hij geeft alleen weer wat hij
hoort. Actief luisteren is dus een
vaardigheid waarbij je de kinderen zodanig op weg helpt dat ze zelf oplossingen
zoeken en vinden voor hun problemen. Zo
help je niet alleen je kinderen om hun gevoelens te uiten, aan te kunnen en te
verwerken, maar ook hun eigen vindingrijkheid te ontwikkelen en te gebruiken. Je vindt vele voorbeelden van actief
luisteren terug in het boek.
Confrontatievaardigheden
gebruiken (als jij als ouder een probleem hebt), doe je enkel als jij specifiek
gedrag van je kind onaanvaardbaar vindt.
Dit doe je niet door jij-boodschappen te gebruiken waardoor je je kind
vertelt wat ze moeten, zouden moeten of behoren te doen. Maar waar je ik-boodschappen gebruikt, die
bestaan uit drie componenten. De eerste
component is een beschrijving van het gedrag, zonder een veroordeling in. ‘Toen daarstraks de muziek vanuit je kamer
tot in de tuin te horen was.’ De tweede
component is het gevoel dat je erbij hebt omschrijven. ‘vond ik dat erg
vervelend.’ De derde component is het gevolg van het gedrag van het kind op jou
‘want ik kon niet tot rust komen na een intense werkdag met veel
prikkels.’ Ouders mogen heel duidelijk
zijn over het concrete, merkbare gevolg dat het gedrag van hun kind heeft op
henzelf.
Deze
ik-boodschappen zullen veel minder weerstand krijgen en laten de
verantwoordelijkheid voor het veranderen van gedrag bij het kind. Zowel kinderen als volwassenen hebben vaak
niet door hoe hun gedrag op anderen inwerkt.
Maar als we dat aan elkaar vertellen, willen we daar best rekening mee
houden en ontstaat er een warm gevoel van vertrouwen omdat men samen de
problemen oplost.
Voor
voorbeelden en de volledige uitwerking van zijn betoog, is de rest van het boek
een aanrader. Voor elke ouder die
respectvol wil communiceren met zijn kinderen en zelf respectvol wil behandeld
worden, een pareltje.
Als jij
hem gelezen hebt, nodig ik je graag uit te laten weten wat je eruit geleerd hebt. Wil je dit omschrijven onderaan dit artikel?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten