vrijdag 24 februari 2017

Boek aanrader #2 – 3 minutes to a pain-free life van Joseph Weisberg



Net op het juiste moment, net toen ik op zoek was naar de antwoorden over wat ik fysiek kan doen om gezond te blijven, kwam ik dit boek tegen.  Eigenlijk dankzij James Redfield (De celestijnse belofte).  Hoe kan ik mijn lichaam helpen te bewegen zonder schade aan te richten?  Het is een vraagstuk waar ik al jaren mee worstel.  Tot ik dit boek tegenkwam.

Zoals jullie weten, plaats ik enkel boeken op dit blog die voldoen aan volgende eis: link.  Lees je dit eerst even, voor je verder gaat?

Het is een engelstalig boek, ik weet het.  Maar het is meer dan de moeite waard.  Heel weinig van wat er in dit boek staat, wist ik al. Nu ik weet dat je boeken kan lezen voor je ontspanning maar ik lees ook graag boeken om bij te leren. Boeken van experten op hun gebied.  Dit is een expert op gebied van het bewegingsstelsel, namelijk van de botten, de spieren en de gewrichten.  Hij heeft al 30 jaar ervaring over deze stelsels en wil deze graag delen om iedereen wijs te maken in zijn wereldje.

Volgens hem is het even belangrijk en gemakkelijk om je lichaam te onderhouden als tandenpoetsen.  Dat doe je ook elke dag (meerdere keren per dag) om je tanden gezond te houden, dus is het niet meer dan normaal dat je dat ook doet voor je spierstelsel.  Sedert wij sedentair leven en niet meer rondtrekken is er veel veranderd in onze lichaamsbeweging, maar is dat wel gezond voor ons lichaam?

Het hoofdstuk: the chair is the seat of all evil, zegt genoeg en is meer dan de moeite waard om op te nemen.  Uiteraard ga ik niet het hele boek uit de doeken doen, maar het valt uiteen in 5 grote stukken.  De uitleg over wat je kan doen om je lichaam in orde te brengen en te houden.  Daarnaast de 3 minuten, waar je 6 oefeningen krijgt om elke dag te realiseren.  Een volgend hoofdstuk gaat over jouw specifieke klacht(en) en hoe je deze kan verhelpen.  Ook krijg je een 3 maandelijkse check-up voorgeschoteld om te zien of er nergens problemen aan het ontstaan zijn.  Als laatste krijg je aangepaste oefeningen voor sporters, zwangere vrouwen, kids en ouderen. 

De uitleg zat voor mij vol verrassingen.  Zo begint hij met de uitleg dat je in je leven je lichaam een heleboel micro fracturen bezorgen, deze worden door het lichaam echter niet opgemerkt omdat ze te klein zijn.  Maar deze micro fracturen, die je door kleine handelingen veroorzaakt, kunnen op de duur wel een groot probleem vormen.  Zo groot, dat je lichaam erg veel moeite heeft om deze nog op te lossen.  Daarom kan je beter de oefeningen dagelijks doen, omdat je je hele lichaam volledig strekt en rekt, worden deze micro fracturen opgemerkt en hersteld.  Hopelijk lang voordat ze voor problemen zorgen. 

Ook vertelt hij dat je gewrichten vocht nodig hebben om goed te kunnen blijven werken.  Dit vocht wordt aangereikt door je lichaam, maar je lichaam kan dat enkel doen als je gewrichten elke dag hun volledig bereik hebben gehad.  Dus bij volledig bereik wordt alles ‘gesmeerd’, als je daarentegen sommige gewrichten amper of onvolledig laat werken, zal de smering stoppen en ontstaan daar problemen op termijn. 
En nog veel, veel, veel meer om te ontdekken.

Als je de oefeningen al wil kennen en ermee wil starten heb ik voor jullie zelfs een youtube filmpje waar je ze kan bekijken en er al mee kan beginnen.  …



Ben zelf nu 8 weken ermee bezig en wat zijn mijn effecten?  Ik voel me zoveel soepeler dat ik al de oefeningen kan gebruiken voor gevorderden.  Mijn nekklachten zijn verdwenen en ik kan mijn hals opnieuw volledig naar achter draaien.  Wat trouwens jaren geleden is.  En, al weet ik niet hoe dat komt, ik heb het veel warmer.  Mijn bloeddoorstroming is verbeterd. 

Succes van je soepele auteur en laat vooral weten of het bij jou ook werkt :-).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten